U bent hier:   Welzijnsvelden > Verfraaiïng > Verlichting
Inloggen
  Zoeken

ONDERWERPEN OVER VERLICHTING

Minimaliseren
  • Luxniveau's

Hoofdpagina betreffende verlichting in schoolomgeving

Minimaliseren
Een klaslokaal goed verlichten is heel belangrijk:

de lichtkwaliteit van de leeromgeving en het leerproces gaan hand in hand.
Een goede verlichting hoeft bovendien niet noodzakelijk veel geld te kosten of veel elektriciteit te verbruiken.
De huidige technologie laat toe kwaliteit en energiegebruik met elkaar te verzoenen.
Een verlichtingsontwerp, met aandacht voor de lichtkwaliteit of het visueel comfort, zal met een aantal vereisten rekening houden.

Bij de uitvoering van een bepaalde taak (lezen, schrijven, handwerk,…), hebben we voldoende licht nodig op het taakoppervlak.
Dit wordt uitgedrukt door de verlichtingssterkte.
Bij een te lage waarde zal de helderheid of luminantie van het taakoppervlak (bord, leesboek) te laag zijn.
Dit is heel vermoeiend voor de ogen.
Té hoge luminanties kunnen dan weer verblindend en hinderlijk zijn.
Als leerlingen naar het bord kijken en daarbij regelrecht in een brandende lamp kijken, zullen
ze hun blik afwenden.
Om te vermijden dat men rechtstreeks in de lampen kan kijken, hebben sommige verlichtingstoestellen lamellen.
Verblinding kan ook ontstaan door felle reflecties op een beeldscherm.
Naast de verlichtingssterkte is ook de uniformiteit belangrijk: afwisselend kijken
naar plaatsen met een hoge en een lage luminantie dwingt de ogen tot voortdurende
aanpassing.
Dit is onnodig belastend voor de ogen en niet bevorderlijk voor de concentratie en het leerproces.
Niet enkel de hoeveelheid licht maar ook de kleur van het licht is heel belangrijk.
De kleurindruk van een lichtbron wordt bepaald door de kleurtemperatuur.
Er bestaan lichtbronnen met een warm-witte kleur of met een eerder koud-witte
kleur.
Warm-witte kleuren hebben een ontspannende uitwerking; koude kleuren zijn beter geschikt voor een goede concentratie.
Tenslotte moet de verlichting ook toelaten om de kleuren van afbeeldingen en tekeningen natuurgetrouw weer te geven.
Sommige lichtbronnen zijn hier beter in dan andere.

Het is dan ook relevant om de kleurweergave-index van de lichtbron op te nemen bij de kwaliteitseisen van een verlichtingsontwerp.
Gelukkig bestaan er hulpmiddelen waarmee kan worden nagegaan of het visueel comfort verzekerd is.
De norm NBN EN 12464-1 (zie luxniveau's) beschrijft de basisvoorschriften die moeten worden nageleefd voor elke kwaliteitsvolle verlichtingsinstallatie.

® NUTTIGE LINKS
   
• Luxniveau in schoolgebouwen
   • Brochure onderwijs Vlaanderen - Verlichting - 2007
  • WTCB: Herziening van de norm over de verlichting van binnenwerkplekken


Designed by Egenics